Ilmailu 1911 Adolf Aarno sivu 003

Suomen Moottorilennon Uranuurtaja
Adolf Aarno
ja Hänen Demoisellensa

Tampere-Seuran Julkaisuja no 25
1961

Koonnut: Rainer Ahonius
koko: 15,3 xm x 21,5 cm
sivuja: 110
julkaisija: Tampere-Seura

Adolf Aarno suoritti Suomen ensimmäisen lentoyrityksen ilmaa raskaammalla laitteella Tampereen Härmälässä (Pyhäjärven jäällä) 20.4.1911 Demoiselle nimisellä "lentokoneella".

Lentoyritys epäonnistui - ilmeisesti vain toinen pyörä nousi ilmaan eli olisiko kyseessä ollut lähes puolikas lento?
Epäonnistumisen syynä oli varmaankin liian voimattoman moottorin lisäksi myös yritys nousta myötätuuleen.
Kaksisylinterinen 30 hv Darracq -moottorin kiskoma ylätaso oli kyennyt nostamaan koneen rakentajan Santos Dumontin ilmojen teille. Tosin Santos oli jonkin verran kevyempi, lyhyempi ja laihempi kuin Adolf Aarno, muttei Aarnonkaan pitänyt liian painava olla kyseiselle 30 hv teholle.
Moottori painoi 50 kg eikä muu (rimat ja kankaat) koneen rakenteissa painanut juuri mitään, joten merkittävin paino moottorin lisäksi oli lentäjän paino.

1911 ei tiedetty lentämisestä vielä juuri mitään, mitä ei linnut olisi tienneet moninverroin paremmin.

Toinen ja lopullinen lentoyritys päättyi potkurin hajoamiseen. Sen Aarno suoritti samalla Demoisellella Tampereen Näsijärven jäällä 8.3.1914.